TAJUK: ANALISAKAN FALSAFAH DAN PRINSIP PENGURUSAN ISLAM DI BANK SIMPANAN
NASIONAL, CAWANGAN PERBANKAN ISLAM (CPI), JERTEH, BESUT, TERENGGANU.
1.0
PENGENALAN
Islam sebagai
al-Din [1]yang
sempurna dan lengkap merangkumi segala aspek kehidupan. Ia menyediakan prinsip,
ciri, etika, falsafah dan sebagainya yang berkaitan dengan masalah pengurusan
harta manusia. Salah satu bidang yang dibincangkan ialah menguruskan sumber
kehidupan lahiriah manusia yang disebut sebagai “ permasalahan ekonomi”.
Peraturan-peraturan yang dibincangkan dalam ilmu muamalat memperkatakan
sumber-sumber ekonomi seperti pengeluaran, pengagihan, penggunaan, pinjaman dan
sebagainya perlu berlandaskan syariah atau sistem pengurusan Islam.
Namun sistem tersebut terpaksa
bersaing dengan sistem pengurusan konvensional yang telah lama bertapak dalam
sistem pentadbiran, pengurusan, perniagaan, perbankan dan kehidupan seharian
masyarakat di Malaysia. Kedatangan sistem konvensional [2]di
Malaysia sering dikaitkan dengan kedatangan penjajah di Tanah Melayu[3].
2.0
DIFINISI SISTEM PENGURUSAN
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2007), mendifinisikan “sistem” sebagai cara atau kaedah
untuk melakukan sesuatu. Sistem juga merujuk kepada suatu kumpulan sama ada
beberapa bahagian atau alat yang sama-sama bekerja untuk satu tujuan atau
matlamat.
Manakala
“pengurusan” ditakrifkan sebagai perihal mengurus sesuatu seperti perihal
mengurus syarikat, badan perniagaan dan sebagainya (Kamus Dewan Edisi Keempat,
2007). Menurut Wikipedia bahasa Melayu
pula, pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan
yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau entiti untuk tujuan menyeleraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk
mencapai sesuatu matlamat. Ia
seringnya merangkumi penggunaan sumber-sumber manusia, kewangan, dan teknologi, serta juga sumber alam semula jadi. Pengurusan juga boleh
merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan fungsi pengurusan.
Justeru, sistem pengurusan bermaksud kaedah-kaedah yang
digunakan untuk mengurus, mengarah dan mengawal sesebuah entiti untuk mencapai
sesuatu tujuan dan matlamat.
3.0
SEJARAH SISTEM PENGURUSAN ISLAM
Menurut
Jamil Mukmin (1992), sistem pengurusan Islam diperkenalkan oleh Nabi Muhammad
s.a.w ketika baginda dilantik sebagai pemimpin kota Madinah. Sebelum kedatangan
Islam, Kota Madinah dikenali sebagai Yasthrib. Penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w
ke Yasthrib telah mengubah lanskap bandar tersebut menjadi ibu kota negara Islam yang pertama. Rasulullah s.a.w
telah menukar nama Yastrib kepada Madinah. Baginda juga telah mengubal
Perlembagaan Madinah atau Sahifah Madinah pada tahun 622 Masihi sebagai asas
kepada penubuhan negara Islam di Madinah. Perlembagaan Madinah merupakan
dokumen bertulis pertama di dunia yang membuktikan kewujudan sistem pengurusan
Islam. Ia meliputi semua sudut seperti aspek politik, sosial, ekonomi dan
agama. Dari sudut ekonomi misalnya, sistem pengurusan ekonomi Islam telah
menjadikan kota Madinah sebagai pusat perdagangan yang penting. Perlaksanaan
ekonomi Islam yang bebas daripada riba dan penipuan telah menarik
pedagang-pedagang luar untuk datang berniaga di Madinah.
Berdasarkan
Mahayudin Yahaya(1998), Perlembagaan Madinah merupakan faktor utama yang
menukar Madinah menjadi sebuah negara yang aman walau pun mempunyai penduduk
yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang dan agama. Keadaan ini berjaya
menarik para pedagang untuk menjadikan Madinah sebagai pusat perdagangan.
Perlembagaan Madinah yang diwujudkan oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah bukti yang
menunjukkan agama Islam mempunyai sistem pengurusan yang terbaik. Pelbagai
bentuk sistem pengurusan bermula dari sistem pengurusan pentadbiran sesebuah
negara, pengurusan jual beli dan sehingga kepada pengurusan kehidupan
bermasyarakat diterangkan di dalam Perlembagaan Madinah.
Sistem
pentadbiran Islam yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w diteruskan oleh para
sahabatnya sehingga mencapai zaman kegemilangan sistem pentadbiran Islam iaitu
semasa pemerintahan Khalifah Utmaniyyah di Turki di mana sebahagian besar
jajahannya menggunakan sistem pengurusan pentadbiran Islam. Kejatuhan kerajaan
Utmaniyyah pada 1924 Masihi meyaksikan kejatuhan empayar Islam dan secara tidak
langsung turut menjatuhan sistem pengurusan Islam di kebanyakan negara (Muhamad
Nurhakim, 2008).
4.0 PRINSIP DAN FALSAFAH SISTEM PENGURUSAN
ISLAM
Dari
sudut bahasa “prinsip” bermaksud asas atau dasar yang menjadi perkara utama
sesuatu pemikiran, kajian, tindakan dan sebagainya. Falsafah pula merujuk
kepada pengetahuan tentang pengertian-pengertian yang dianggap sebagai ilmu
yang tertinggi atau sebagai dasar ilmu-ilmu lain (Kamus Dewan Edisi Keempat,
2007).
Menurut
Ahmad Ibrahim ( 1992 ), sistem pengurusan Islam merupakan suatu sistem
pengurusan yang berasaskan tauhid iaitu satu falsafah yang lengkap berhubung
dengan manusia dan kehidupannya yang diwahyukan oleh Allah swt. . Di mana
manusia merupakan khalifah Allah s.w.t yang diberi tanggungjawab dan amanah
dengan tugas atau peranan yang dipikul. Justeru
sistem pengurusan Islam jauh lebih sempurna daripada sistem pengurusan moden
kerana ianya bersifat lengkap dan melengkapi (syumul) yang mencakupi aspek
jasmani, rohani, dan akal . Perkataan pengurusan Islam di dalam al-Quran ialah
“yadabbaru” yang bermaksud pengarahan, pengendalian dan pengurusan. Terdapat
juga beberapa istilah lain yang menggambarkan pengurusan Islam seperti
“idarah”, “tadbir”, “qiyadah” dan “siyasah”. Tujuan sistem pengurusan Islam
adalah untuk mencari keredaan Allah s.w.t iaitu kebahagiaan atau kejayaan di
dunia dan di akhirat menerusi ganjaran kebendaan, kepuasaan kerja dan ganjaran
pahala.. Beberapa tokoh pengurusan Islam yang terkenal seperti Abu Yusuf, al-Mawardi, Iman al-Ghazali, Ibn
Taimiyyah dan Ibn Khaldun.
5.0 KEPERLUAN KEPADA SISTEM PENGURUSAN
ISLAM
Ramai umat Islam yang tidak menyedari wujudnya sistem
pengurusan dalam Islam kerana selama ini mereka terdedah dengan sistem yang
datang dari barat. Mereka mengambil dan mengamalkan sistem pengurusan Barat
dengan bersandarkan kepada teori-teori tertentu samada Teori Klasik atau
Kontemporari. Sebagai contoh konsep yang menjadi amalan ialah pengurusan
saintifik yang dikemukakan oleh Taylor dengan menitikberatkan kepentingan
pengkhususan kerja dalam bidang tugas. Justeru, masyarakat Islam mesti kembali kepada sistem pengurusan
Islam itu sendiri yang telah terbukti keberkesanannya . Di antara cirri-ciri
sistem pengurusan Islam ialah:
5.1 Bersifat Rabbani
Menurut
Abd Aziz Yusof (2007), sistem pengurusan Islam berasaskan sistem rabbani atau ketuhanan.
Di mana sistem pengurusan Islam tidak bersifat kekurangan atau
didorong oleh hawa nafsu. Nilai dan asas-asasnya didatangkan daripada Allah SWT
yang terkandung di dalam al-Quran dan as-sunnah. Ia merujuk kepada ketetapan
konsep halal dan haram mampu mengawal setiap tindakan manusia.
5.2 Aktiviti yang selaras hukum syara’
Segala elemen pengurusan Islam perlu selaras dan
diluluskan oleh syara’. Ia merupakan standard yang ada dalam sistem pengurusan
Islam bermula dari awal kedatangan Islam dan terus dikekalkan sehingga pada
masa sekarang. Segala aktiviti yang
diharamkan oleh syara’ adalah ditegah sama sekali penglibatannya. Oleh itu
sebarang aktiviti yang memang jelas pengharamannya seperti perjudian, arak,
pelacuran, rasuah, penipuan dan sebagainya adalah dilarang.
6.0 FALSAFAH
PENGURUSAN ISLAM
Sesebuah
organisasi perlu melaksanakan konsep pengurusan Islam bagi menjadi sebuah
organisasi yang mantap, kukuh dan disegani oleh organisasi lain. Bagi
merealisasikan konsep ini setiap organisasi perlu melaksanakan beberapa
falsafah asas dalam pendekatan Islam iaitu:
I.
Tauhid
Uluhiyyah.
Tauhid Uluhiyyah mengkehendaki manusia yakin dan percaya
bahawa Allah Maha Esa dan menumpukan seluruh pengabdian hanya kepada-Nya. Berdasarkan
Abd. Aziz Yusof (2007), segala undang-undang, arahan, peraturan, prosedur dan
sebagainya akan digubal sesuai dengan kehendak syariat demi untuk menyelamatkan
dirinya dan manusia lain dari kemaksiatan.
II.
Tauhid Rububiyyah.
Ia menjelaskan di mana manusia perlu berusaha dan tidak boleh berserah kepada takdir
semata-mata dalam usaha mencapai matlamat organisasi. Manusia juga mesti yakin dan percaya bahawa Allah
pemilik segala-galanya. Dia yang menghidup dan mematikan, pemberi rezeki,
pengurus, pentadbir dan penguasa alam seluruhnya. Dengan itu segala apa yang
dimiliki adalah amanah yang akan dipersoalkan di kemudian hari. Menyedari
bahawa jawatan, harta dan apa yang dimiliki itu merupakan amanah, pengurus
sebagai seorang manusia akan mengimplementasikan konsep amanah tersebut dalam
pengurusannya.
III.
Sub-sistem
Daripada Syariah Dan Tujuan Mencari Keredaan Allah. Mematuhi peraturan dalam syariah menjadikan pengurusan sebagai
satu kaedah dalam menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran.
IV.
Sebahagian
Daripada Sistem Kehidupan Dan Bermasyarakat.
Sistem pengurusan
merupakan disiplin yang mencorakkan kerjasama antara sesama manusia dan keadaan
ini akan melahirkan pembentukan organisasi yang bermotivasi yang mempunyai
tujuan memenuhi keperluan bersama yang menepati konsep ibadah kepada Allah. Oleh
yang demikian, aspek tauhid merupakan persoalan penting. Menurut Wan Liz Ozman
Wan Omar (1996), sekiranya semangat tauhid ini dijiwai oleh individu muslim
dengan sepenuhnya maka ia akan memberikan implikasi yang mendalam dalam
kehidupan sehariannya. Implikasi yang dapat dihubungkaitkan dengan pentadbiran
ialah individu muslim akan bersifat terbuka, tidak jumud dan sempit
pemikirannya. Ia juga akan melahirkan insan yang mempunyai harga diri dan
keyakinan diri yang paling tinggi,
menjadikan manusia itu orang yang soleh, berani bertindak dan berdiri
tegak dengan kebenaran serta putus asa.
V.
Al-Falah
Dan Mardhatillah Matlamat Akhirat.
Al-falah merupakan konsep kejayaan dunia dan juga akhirat yang turut mementingkan
harta dunia tanpa meninggalkan kejayaan untuk menuju alam akhirat dengan
mendapat keredaan Allah. Ianya akan melahirkan kepuasan dalam bekerja ,
hormat-menghormati dan jalinan hubungan antara sesama pekerja serta majikan
adalah berdasarkan keikhlasan serta menjauhi perkara yang diharamkan oleh
Allah.
7.0 PRINSIP-PRINSIP
ASAS PENGURUSAN ISLAM
Pentadbiran dan pengurusan Islam adalah berdasarkan
al-Quran dan as-Sunnah di samping tidak mengenepikan daya pemikiran manusia.
Lantaran itu prinsip pengurusan Islam bersifat global, universal dan kekal. Di
antara prinsip –prinsip pengurusan Islam ialah:
·
Kepatuhan kepada
Keesaan Allah.
Kepatuhan
kepada Keesaan Allah menjadi teras kepada Islam. Kepatuhan manusia kepada
keesaan dan kekuasaan Allah akan melahirkan para pekerja dari pelbagai
kedududkan sedar tentang tanggungjawab mereka yang sebenarnya. Oleh itu
sistem pengurusan Islam akan bertindak sebagai perantaraan
serta alat yang boleh memartabatkan kemanusiaan dalam diri manusia. Ia boleh
menyusun dan mengagihkan segala nilai yang diperlukan oleh manusia secara adil
dan saksama.
·
Mengimplementasikan
Amalan Syura.
Syura atau mesyuarat merupakan proses komunikasi
yang mengandungi perbincangan, perundingan, percambahan fikiran, pengumpulan
dan pertukaran maklumat, pengumpulan fakta dan data serta idea daripada setiap
sudut. Tujuanya adalah untuk mencapai suatu keputusan yang terbaik. Menurut Mustapaha Haji
Daud (1999 ), Islam menjadikan amalan syura sebagai suatu pendekatan yang perlu
diterapkan dalam segala bidang kehidupan.
·
Mementingkan
Persamaan (al-Musawah).
Dalam
sistem pengurusan Islam semua manusia adalah sama. Ini bermakna pihak
pengurusan, pentadbiran dan semua kakitangan di sesebuah entiti adalah sama di sisi peraturan dan undang-undang Islam. Tiada
sesiapa yang boleh dilucutkan hak asasinya melainkan mengikut
undang-undang.Setiap pekerja adalah sama daripada segi tanggungjawab terhadap undang-undang,
tanggungjawab terhadap hukuman, agihan dan penerimaan kemudahan-kemudahan.
·
Mendaulatkan keadilan
(al-‘Adalah).
Konsep
mendaulatkan keadilan bermakna meletakkan sesuatu pada tempat dan keadaan
yang sepatutnya. Dari sudut pentadbiran
dan pengurusan, aspek keadilan boleh berlaku dalam bentuk persamaan di mana
semua kakitangan dibayar gaji pada hari yang sama, keadilan dalam bentuk yang
berbeza iaitu jumlah imbuhan atau gaji diberi berbeza mengikut kepakaran atau
profesion masing-masing dan keadilan dalam bentuk hak keistimewaan di mana
ketua boleh menetapkan peraturan dalam pejabat demi kebaikan jabatannya.
·
MengutamakanKebebasan(al-Hurriyyah).
Dalam sistem pengurusan Islam, setiap individu berhak untuk mendapat dalam perkara
seperti kebebasan diri, kebebasan beragama, kebebasan bergerak, kebebasan
bersuara dan mengeluarkan pendapat, kebebasan mencari dan memiliki harta dengan
cara yang halal.
· Delegasi.
Delegasi pula merujuk kepada agihan dan penyerahan
tugas dilakukan mengikut kemahiran, kelayakan dan minat seseorang di dalam
memangku tugas yang diberikan oleh pihak pengurusan atau ketua. Ia menerangkan
seseorang yang diberi kuasa ini
bertanggungjawab untuk melaksanakan tugas dan membuat keputusan dengan amanah
tetapi tanggungjawab sepenuhnya masih disandang oleh pihak pengurusan.
·
Kerjasama.
"Hubungan
orang mukmin dengan orang mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan yang
menguatkan di antara satu dengan yang lain." Prinsip kerjasama sesama
pekerja, antara pengurus dan pekerja, sesama pengurus amatlah penting dan di
sinilah letaknya kepentingan syura sebagaimana Al-Quran menyebut, "Dan
segala urusan hendaklah dimesyuaratkan di kalangan kamu" (Asy Syura 42:38).
I.
Kepimpinan
berdasarkan Ra’ayah.
Kepimpinan ra’ayah merujuk kepada seseorang ketua atau pemimpin merupakan
khalifah dalam Islam yang diberi tanggungjawab yang besar terhadap Allah dan
seharusnya bijaksana, berkemahiran, berketerampilan dan pelbagai lagi. Pemimpin
juga adalah bertanggungjawab terhadap kakitangan bawahannya dan perlu bersifat
terbuka dengan mereka.
8.0 SEJARAH SISTEM PENGURUSAN KONVENSIONAL
Sejarah
sistem pengurusan bermula dari zaman kegemilangan empayar Greek, Rom, Egypt,
Islam dan China. Namun evolusi
pengurusan moden dikatakan bermula daripada Revolusi Perindustrian di England
dan Eropah pada akhir abad ke 19. Negara Jepun pula dikatakan dapat membentuk
sistem pengurusan mereka sendiri sehingga berjaya menyaingi sistem pengurusan
Barat. Kedua-dua sistem pengurusan tersebut juga dikenali sebagai Sistem
Pengurusan Konvensional, dan telah digunapakai oleh kebanyakan organisasi di
dunia ini termasuk Negara Malaysia.(Aizzat Mohd Nasuruddin, Intan Osman dan
Zainal Ariffin Ahmad, 2006).
Walau
bagaimana pun, disebabkan perkembangan tahap pendidikan dan perubahan pemikiran
masyarakat menyaksikan sistem pengurusan konvensional semakin lama semakin terhakis dan diganti dengan
sistem pengurusan Islam. Sinario ini wujud disebabkan masyarakat sekarang sedar
kelebihan yang terdapat dalam sistem pengurusan Islam kerana sememangnya terdapat
perbezaan yang jelas di antara sistem pengurusan Islam dengan sistem pegurusan konvensional terutama dari aspek
teori dan amalannya.
9.0 PRINSIP DAN FALSAFAH SISTEM PENGURUSAN
KONVENSIONAL
Berbeza dengan
ajaran Islam, prinsip dan falsafah pengurusan konvensional tidak berteraskan
sesuatu ajaran keagamaan. Prinsip dan falsafah sistem pengurusan konvensional
adalah berlandaskan logik akal, pengalaman dan keuntungan semata-mata. Dalam
pengurusan sistem perbankan pengurusan konvensional dilihat mengutamakan riba,
konsep pelaburan yang kabur dan prinsip memaksimumkan kauntungan tanpa
mempedulikan kebajikan pelanggan.
10.0
LATAR BELAKANG ORGANISASI
Bank
Simpanan Nasional atau lebih dikenali sebagai BSN di kalangan masyarakat di
negara ini merupakan sebuah badan berkanun [4]di
bawah Kementerian Kewangan dan ditubuhkan pada 1 Disember 1974. Penubuhannya
adalah untuk mengambil alih tugas dan tanggungjawab Bank Simpanan Pejabat Pos .
Misi Bank Simpanan Nasional ialah untuk menggalakkan tabungan, pelaburan dan
pengurusan kewangan yang bijak di kalangan rakyat Malaysia sejajar untuk meningkatkan
kesejahteraan dan kualiti hidup mereka. Pada masa sekarang BSN mempunyai lebih
5000 orang kakitangan, dengan rangkaian cawangan yang luas termasuk mesin
juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunai (CDM) di seluruh negara.
Berdasarkan portal BSN sehingga ke hari ini
BSN mempunyai lebih 7 juta pelanggan di seluruh Malaysia simpanan
berjumlah RM 10.8 billion.
Dalam
aspek pengurusan, sejak dari penubuhannya lagi BSN mengamalkan sistem
pengurusan konvensional. Produk-produk BSN termasuklah Pinjaman Persedirian,
Pinjaman Perumahan, Pinjaman Mikro Kewangan, Sijil Simpanan Nasional, Akaun
Simpanan Giro, Kad Debit Visa Elektron BSN Matrix dengan kemudahan MEPS[5]
, Kad Kredit Visa dan MasterCard(www.mybsn.com.my). Bank ini telah melaksanakan inisiatif
utama melalui transformasi dan perubahan baru bagi memastikan ia terus wujud
berdaya saing dan mempunyai nilai yang kukuh hingga tahun-tahun yang akan
datang. Sebagai sebuah bank yang berdaya saing, BSN akan terus mempertingkatkan
perkhidmatan serta memperkembangkan produk-produk perbankan untuk kemudahan
pelanggan.
Bermula daripada
tahun 1994, BSN telah membuat satu anjakan pradigma yang telah mengubah lanskap
pengurusan BSN dengan menyediakan skim perbankan Islam. Akhir 1990an negara dikejutkan dengan krisis
ekonomi di Asia. Kegawatan ekonomi yang melanda Asia pada tahun 1997 dan 1998
meyaksikan bank-bank konvensional mencatatkan pertumbuhan negatif. Namun pada
masa yang sama sektor perbankan Islam terus berkembang. Senario ini menyababkan
masyarakat mula beralih kepada sistem perbankan Islam yang lebih terjamin
berbanding sistem bank konvensional yang terdedah kepada pelbagai risiko yang
sukar untuk ditangani. Seterusnya, Tan
Sri Dato’ Dr. Zeti Akhtar Aziz selaku Gabenor Bank Negara Malaysia telah
menyediakan satu garis panduan yang efektif dari aspek Pengurusan Risiko,
Ismalic Financial Services Board (IFSB) yang ditubuhkan pada 2002 telah
memperkenalkan dua garis panduan yang perlu dipatuhi oleh institusi perbankan
Islam iaitu “The Standards for Capital Adequacy” dan juga “The Guiding
Principles for Risk Management for Islamic financial institutions” di bawah
Bank Negara Malaysia. Garis panduan yang mengikut spesifikasi antarabangsa ini
akan membantu institusi perbankan Islam bagi memperkemaskan lagi amalan sistem
perbankan di samping dapat menguruskan risiko dengan lebih berkesan.
Bertitik tolak
daripada saranan tersebut pihak pengurusan BSN telah keputusan drastik iaitu
untuk menjadikan BSN sebagai sebuah bank yang menawarkan skim perbankan Islam
sepenuhnya. Menurut Ketua Eksekutif BSN, Datuk Adinan Maning, tindakan BSN
melaksanakan Sistem Perbankan Islam merupakan satu transformasi dan
perkembangan positif buat BSN untuk terus mengembangkan perkhidmatan perbankan Islam
di seluruh negara selaras dengan hasrat kerajaan yang mahukan menjadikan Malaysia sebagai hab perbankan
Islam dunia.
Bagi memenuhi
hasrat tersebut, pihak pengurusan BSN telah mewujudkan sistem pengurusan
kewangan yang baru iaitu dengan membahagikan sestem pengurusan sedia ada kepada
dua (2) jenis utama, iaitu Sistem Pengurusan Konvensional dan Sistem Pengurusan
Islam. Dengan kata lain, terdapat dua jabatan yang mengurus sistem pentadbiran
dan kewangan di BSN iaitu Sistem Pengurusan Perbankan Islam dan Sistem
Pengurusan Perbankan Konvensional. misalnya pada hari ini terdapat cawangan BSN
yang masih lagi menawarkan perkhidmatan konvensional dan terdapat beberapa
negeri yang sudah sepenuhnya mengaplikasi sistem pengurusan perbankan Islam. Ia
dapat dilihat dengan pengenalan warna ungu dan nama cawangan ditambah dengan
cawangan perbankan Islam (CPI) bagi cawangan yang menawarkan perkhidmatan Islam
dan warna biru dan nama cawangan berdasarkan lokasi bagi cawangan yang
menawarkan sistem pengurusan perbankan konvensional. Umpamanya, BSN Negeri
Kelantan merupakan negeri yang pertama dipilih untuk menggunakan Sistem
Pengurusan Perbankan Islam sepenuhnya bagi menggantikan Sistem Pengurusan
Konvensional yang diamalkan sebelum ini. Manakala Terengganu merupakan negeri
kedua yang menggunapakai Sistem
Pengurusan Perbankan Islam di Pantai timur Semenanjung Malaysia. Untuk tujuan
tersebut beberapa cawangan BSN di negeri Terengganu telah dipilih sebagai
cawangan percubaan, antaranya ialah BSN CPI Jerteh.
12.0 Sistem Perbankan Islam
Berdasarkan
Mustaffa Dakian (2005), sistem perbankan Islam boleh ditakrifkan sebagai
perbankan yang selaras dengan sistem dan etos Islam. Oleh yang demikian, ia
merupakan institusi yang diwujudkan untuk menyediakan kemudahan dan
perkhidmatan bank khususnya kepada umat Islam yang berlandaskan syarak. Dengan
erti kata lain, perbankan Islam bermaknma perlaksanaan operasi perbankan yang
berlandaskan prinsip yang telah ditetapkan oleh Islam. Pada masa yang sama ia juga merupakan institusi kewangan yang berobjektif
untuk mengimplementasikan prinsip ekonomi dan kewangan Islam dalam arena
perbankan.
Sistem
perbankan Islam juga bertindak sebagai alternatif kepada kewangan yang
menghindari seseorang daripada terlibat dengan amalan perbankan yang berasaskan
riba. Walau bagaimana pun, tidak semua cawangan BSN yang menawarkan sistem
perngurusan perbankan Islam kepada masyarakat sekitar kerana masih terdapat
kekangan-kekangan tertentu daripada Bank Negara Malaysia dan BSN terikat dengan
Akta BSN 1974 iaitu sebagaimana yang tercatit di dalam syarat penubuhan BSN.
Pihak pengurusan BSN masih lagi mengharapkan supaya Bank Negara Malaysia
memberi peluang kepada BSN untuk menggantikan sistem pengurusan konvensional
yang ada sekarang kepada sistem pengurusan perbankan Islam di semua cawangannya
di Malaysia.
13.1 Sejarah BSN CPI Jerteh
Bank Simpanan cawangan Jerteh ditubuhkan pada tahun 1981 di
sebuah pekan bernama Jerteh yang terletak di daerah Besut. Penubuhannya adalah
seiring dengan objektif utama BSN iaitu untuk menggalakkan dan menggembeleng
simpanan masyarakat di sekitar daerah Besut untuk memupuk tabiat berjimat
cermat dan tabiat suka menyimpan terutamanya dari golongan penyimpan kecil[6].
Justeru secara tidak langsung ia dapat meningkatkan ekonomi penduduk daerah
Besut dan negara amnya.
Pekan Jerteh di
pilih sebagai lokasi perniagaan BSN kerana lokasi tersebut merupakan salah satu
daripada pusat ekonomi yang terletak di daerah Besut selain daripada Kuala
Besut. Bandar Jerteh yang dimaksudkan
ini terletak di utara negeri Terengganu dan bersempadan dengan negeri Kelantan.
Keadaan ini menyebabkan Bandar tersebut telah menjadi pusat kegiatan ekonomi
bagi daerah Besut. Justeru itu, semua institusi perbankan lain seperti Maybank,
Bank Islam, Bank Rakyat, CIMB, RHB, Agro Bank, Bank Muamalah dan Ambank memilih
Jerteh sebagai lokasi mereka. Selain daripada institusi perbankan tersebut,
terdapat juga pasaraya-pasaraya besar yang mencorakkan ekonomi di Bandar
Jerteh seperti Pasaraya Pantai Timur,
Pasaraya Ekonjaya, Pasaraya Ceria, Pasaraya PKT dan Pasaraya Zon Ria.
Justifikasinya,
penempatan BSN di Bandar Jerteh adalah sangat relevan pada masanya.
Perkembangan ekonomi daerah Besut semakin rancak berkembang dengan penubuhan
BSN. Fenomena ini disejajar dengan objektif utama penubuhan BSN iaitu untuk
menggalakkan dan mengembeleng simpanan runcit atau daripada masyarakat kampung.
Ia berbeza dengan tumpuan bank-bank perdagangan lain yang lebih terarah atau
lebih cenderong mendapatkan para pelanggan korporat.
Seiring dengan
peredaran masa, BSN cawangan Jerteh telah terpilih untuk ditranformasikan
secara total. Bermula 27 Oktober 2008, BSN Cawangan Jerteh telah ditukar kepada
Cawangan Perbankan Islam (CPI)(www.bsn.com.my). Tindakan tersebut dibuat kerana permintaan
tinggi pelanggan terhadap produk-produk Islam, dasar kerajaan yang menggalakkan
sektor perbankan agar lebih terarah atau menumpukan kepada perbankan Islam, peralihan pengurusan
tertinggi BSN dan gesaan daripada kesatuan kakitangan BSN sendiri.
Justeru itu,
peluang yang diberikan oleh Kementerian Kewangan tersebut telah disambut baik oleh
pengurusan BSN. Beberapa cawangan telah terpilih untuk dijadikan “pilot
project”. BSN Cawangan Jerteh seperti yang dijelaskan sebelum ini telah
terpilih untuk menjadi sebahagian daripada projek awal Jabatan Perbankan Islam,
Ibupejabat Bank Simpanan Nasional. Perubahan tersebut bukan sahaja melibatkan
perubahan imej luaran semata-mata, malah ia turut merubah langskap pengurusan
dalaman CPI Jerteh itu sendiri.
13.2
MISI
Misi utama penubuhan BSN adalah untuk meningkatkan
ekonomi dan kualiti hidup rakyat Malaysia secara aktif dengan menggalakkan
tabungan, pelaburan dan amalan pengurusan kewangan Islam di kalangan rakyat
Malaysia untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi dan kualiti hidup mereka.
13.3
VISI
Visi BSN ialah untuk menjadi pembekal kebangsaan dan
pilihan perkhidmatan kewangan Islam yang komprehensif untuk rakyat Malaysia.
13.4 OBJEKTIF
Objektif atau matlamat
Bank Simpanan Nasional dapat dipecahkan kepada dua kelompok utama iaitu objektif korporat umum
dan objektif korporat khusus.
·
Objektif korporat umum
Meningkatkan kesejahteraan ekonomi dan kualiti hidup masyarakat di
Malaysia.
·
Objektuf korporat khusus
i.
Untuk
menggalakkan dan menggembeleng simpanan, khususnya daripada penyimpan kecil.
ii.
Untuk
memupuk tabiat berjimat cermat dan simpanan.
iii.
Untuk
menyediakan cara untuk simpanan oleh orang awam
iv.
Untuk
menggunakan dana Bank untuk pelaburan termasuk pembiayaan pembangunan ekonomi
negara.
13.5 PIAGAM
PELANGGAN
Pelanggan
sentiasa diutamakan.
Perkhidmatan
yang menyakinkan dan memuaskan hati pelanggan.
Produk
atau perkhidmatan yang berkualiti, cekap, jelas dan lengkap.
Persekitaran
yang selesa dan selamat.
14.0 SEJAUHMANA
PENERAPAN PRINSIP DAN FALSAFAH SISTEM PENGURUSAN ISLAM DI BSN CPI JERTEH.
Berdasarkan analisa yang dibuat,
mendapati BSN CPI Jerteh telah melaksanakan prinsip dan falsafah Sistem
Pengurusan Islam di dalam organisasi mereka. Ia dapat di lihat daripada
beberapa perkara antaranya ialah;
Misi BSN CPI Jerteh
Misi utama penubuhan BSN
adalah untuk meningkatkan ekonomi dan kualiti hidup rakyat Malaysia secara
aktif dengan menggalakkan tabungan, pelaburan dan amalan pengurusan kewangan
Islam di kalangan rakyat Malaysia untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi dan
kualiti hidup mereka. Oleh itu, sistem pengurusan perbankan di BSN CPI Jerteh
adalah selari dengan sistem pengurusan Islam kerana kedua-dua sistem pengurusan
tersebut adalah untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Perlaksanaan sistem
perbankan Islam di BSN CPI Jerteh bermaksud segala amalan riba dan syubhat
telah tidak diamalkan di BSN CPI Jerteh. Menurut Mohd Jamil
Mukmin (1992), ia sejajar dengan hadis Rasulullah, iaitu dari
Nu’man bin Basyir r.a, dia berkata, aku
mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,
إنَّ الحَلالَ بَيِّنٌ وإنَّ الحَرَامَ بَيِّنٌ ، وبَينَهُما أُمُورٌ مُشتَبهاتٌ ، لا يَعْلَمُهنّ كثيرٌ مِن النَّاسِ ، فَمَن اتَّقى الشُّبهاتِ استبرأ لِدينِهِ وعِرضِه ، ومَنْ وَقَعَ في الشُّبُهاتِ وَقَعَ في الحَرَامِ ، كالرَّاعي يَرعَى حَوْلَ الحِمَى يُوشِكُ أنْ يَرتَعَ فيهِ ، ألا وإنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى ، ألا وإنَّ حِمَى اللهِ محارِمُهُ ، ألا وإنَّ في الجَسَدِ مُضغَةً إذا صلَحَتْ صلَحَ الجَسَدُ كلُّه ، وإذَا فَسَدَت فسَدَ الجَسَدُ كلُّه ، ألا وهِيَ القَلبُ
“Sesungguhnya perkara yang halal itu jelas, yang haram itu jelas, dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang samar (syubhat), yang tidak diketahui oleh banyak manusia. Barangsiapa yang menghindari syubhat itu berarti dia telah membersihkan diri untuk agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus ke dalam syubhat itu berarti dia terjerumus ke dalam perkara yang haram, seperti seorang penggembala yang menggembalakan (binatang ternaknya) di sekitar daerah terlarang, hampir-hampir dia akan masuk menggembalakan (binatang ternaknya) di daerah tersebut. Ketahuilah, bahwa setiap raja memiliki daerah terlarang. Ketahuilah bahwa daerah terlarang milik Allah adalah perkara-perkara yang haram. Ketahuilah, bahawa dalam tubuh ada segumpal daging, jika baik maka akan menjadi baik seluruh tubuh, dan jika buruk menjadi buruklah seluruh tubuh. Ketahuilah bahwa itu adalah hati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
إنَّ الحَلالَ بَيِّنٌ وإنَّ الحَرَامَ بَيِّنٌ ، وبَينَهُما أُمُورٌ مُشتَبهاتٌ ، لا يَعْلَمُهنّ كثيرٌ مِن النَّاسِ ، فَمَن اتَّقى الشُّبهاتِ استبرأ لِدينِهِ وعِرضِه ، ومَنْ وَقَعَ في الشُّبُهاتِ وَقَعَ في الحَرَامِ ، كالرَّاعي يَرعَى حَوْلَ الحِمَى يُوشِكُ أنْ يَرتَعَ فيهِ ، ألا وإنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى ، ألا وإنَّ حِمَى اللهِ محارِمُهُ ، ألا وإنَّ في الجَسَدِ مُضغَةً إذا صلَحَتْ صلَحَ الجَسَدُ كلُّه ، وإذَا فَسَدَت فسَدَ الجَسَدُ كلُّه ، ألا وهِيَ القَلبُ
“Sesungguhnya perkara yang halal itu jelas, yang haram itu jelas, dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang samar (syubhat), yang tidak diketahui oleh banyak manusia. Barangsiapa yang menghindari syubhat itu berarti dia telah membersihkan diri untuk agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus ke dalam syubhat itu berarti dia terjerumus ke dalam perkara yang haram, seperti seorang penggembala yang menggembalakan (binatang ternaknya) di sekitar daerah terlarang, hampir-hampir dia akan masuk menggembalakan (binatang ternaknya) di daerah tersebut. Ketahuilah, bahwa setiap raja memiliki daerah terlarang. Ketahuilah bahwa daerah terlarang milik Allah adalah perkara-perkara yang haram. Ketahuilah, bahawa dalam tubuh ada segumpal daging, jika baik maka akan menjadi baik seluruh tubuh, dan jika buruk menjadi buruklah seluruh tubuh. Ketahuilah bahwa itu adalah hati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Konsep asas sistem perbankan Islam
iaitu menolak unsur-unsur riba juga adalah bertepatan dengan ajaran Islam. Oleh
demikian, penggantian sistem urusan bank dan kewangan konvensional yang
berasaskan kepada riba kepada sistem berasaskan perkongsian untung rugi bukan
sahaja menggantikannya daripada sudut teknikal tetapi ia juga menggunakan
mekanisme pembiayaan yang sesuai dengan keperluan Syariah dan masyarakat Islam.
Ini kerana penubuhan bank konventional hanyalah semata-mata untuk memaksimumkan
keuntungan sedangkan konsep dan objektif penubuhan perbankan Islam berdasarkan
dua faktor utama iaitu faktor agama dan faktor keuntungan.
Secara
umumnya, patuh syariah dalam konteks kewangan Islam di Malaysia bermaksud
produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh mana-mana institusi kewangan yang
memenuhi keperluan perundangan Islam dari tiga aspek, iaitu dari segi larangan
yang berkaitan dengan riba, ketidakpastian atau kekaburan dalam kontrak
(gharar), perjudian dan aktiviti lain yang melibatkan produk atau perkhidmatan
yang tidak beretika oleh Majlis Penasihat Syariah. Hal ini juga bermakna
sebarang produk atau perkhidmatan kewangan Islam perlu mematuhi prinsip
syariah.
Ringkasnya,
mana-mana produk perbankan Islam perlu melalui dua tahap penilaian. Pertama,
penilaian syariah yang dilakukan oleh penasihat syariah dalam sesebuah bank.
Kedua, penilaian yang dilakukan oleh Majlis Penasihat Syariah di Bank Negara
Malaysia (BNM). Proses pematuhan syariah ini bertujuan bagi memastikan produk dan
perkhidmatan bank Islam sentiasa harmoni dengan landasan syariah.
Visi BSN CPI Jerteh
Visi BSN ialah untuk
menjadi pembekal kebangsaan dan pilihan perkhidmatan kewangan Islam yang
komprehensif untuk rakyat Malaysia. Selaras dengan moto BSN iaitu untuk menjadi
sebuah bank komuniti yang terunggul di Malaysia. Dalam konteks pengurusan
Islam, visi BSN CPI Jerteh ini juga bertepatan dengan prinsip Islam iaitu
konsep kerjasama dan kepimpinan
berdasarkan ra’ayah. Konsep tersebut bermaksud semua kakitangan terutama di BSN
CPI Jerteh mesti patuh dan berusaha bersama-sama dengan pihak pengurusan untuk
memastikan BSN menjadi bank komuniti
yang menyediakan perkhidmatan
kewangan Islam terunggu di Malaysia.
Matlamat organisasi
Matlamat
pengurusan Islam adalah jelas iaitu untuk mendapatkan keredaan Allah s.w.t
manakala matlamat pengurusan BSN CPI Jerteh pula ialah untuk menjual atau
mempromosikan produk-produk perbankan Islam kepada para pelanggan BSN yang
bukan sahaja terdiri dari mereka yang beragama Islam tetapi juga kepada para
pelanggan yang bukan beragama Islam. Justeru BSN CPI Jerteh merupakan duta yang
menerangkan kepada masyarakat umum mengenai produk-produk kewangan Islam.
Struktur Organisasi di BSN CPI Jerteh
Struktur organisasi di BSN
CPI Jerteh menunjukkan susunatur kedudukan kakitangan berdasarkan pangkat dan
unit seseorang kakitangan itu bekerja. Struktur organisasi ini menerangkan semakin
tinggi kedudukan seseorang dalam carta organisasi semakin tinggi pangkat yang
dipegang. Berdasarkan struktur tersebut,
BSN CPI Jerteh diketuai oleh seorang ketua yang bertanggungjawab menguruskan 18
orang kakitangan di bawah seliaannya. Pemilihan pemimpin atau ketua adalah
berdasarkan berkemahiran, bertanggungjawab, berkebolehan, dan berkelayakan. Pemilihan
pemimpin itu selari dengan cirri-ciri kepimpinan ri’ayah dalam prinsip
pengurusan Islam. Justifikasinya, ia adalah bertepatan dengan syariah Islam
iaitu seseorang ketua itu adalah seorang
khalifah yang menjalankan peranannya sebagaimana yang disyariatkan oleh
Islam.
Kepatuhan kepada keesahaan Allah s.w.t (Tauhid)
Kepatuhan
kepada keesahaan Allah menjadi teras atau tunjang kepada Islam. Segala aktiviti
manusia terikat dengan kepercayaan dan keyakinan bahawa Allah s.w.t yang
mentadbir dan mengurus segala-galanya. Tauhid akan menghasilkan ketakwaan dan ia merupakan sifat yang akan
menentukan sama ada sesuatu aktiviti yang dilakukan akan diredhai oleh Allah
atau tidak.
Di
peringkat organisasi BSN CPI Jerteh pula, pihak pengurusan telah menyediakan
kemudahan surau agar pekerja mereka dapat mengimbangi hubungan mereka dengan
Allah dan manusia. Di samping itu pihak pengurusan juga mengadakan kuliah
ringkas keagamaan atau bacaan al-Quran pada setiap pagi khamis yang bertujuan
untuk menyuburkan tauhid kepada setiap
kakitangan. Kepentingan konsep tauhid kepada organisasi ialah ia dapat
melahirkan para pekerja, pentadbir dan pengurus yang sedar tentang
tanggungjawab mereka yang sebenarnya.
Peranan
dan tanggungjawab kakitangan
Kakitangan
di BSN CPI Jerteh berperanan sebagai duta bank yang berfungsi menerangkan
kebaikan sistem perbankan Islam kepada pelanggan. Pemilihan kakitangan yang
bertugas ditentukan mengikut kemampuan, kemahiran dan kelayakan seseorang
kakitangan. Ia adalah seperti yang telah
ditentukan oleh sistem pengurusan Islam iaitu saling mengingati sesama Islam.
Manakala kreteria pemilihan kakitangan berdasarkan deligasi yakni
agihan dan penyerahan tugas dilakukan mengikut kemahiran, kelayakan dan minat
seseorang di dalam memangku tugas yang diberikan oleh pihak pengurusan atau
ketua. Kakitangan diberi tanggungjawab itu mesti melaksanakan tugas dan membuat
keputusan dengan amanah tetapi tanggungjawab sepenuhnya masih disandang oleh
pihak pengurusan.
Mesyuarat
Sektor perbankan dengan mesyuarat adalah amat
senonim. Setiap pagi Isnin dan khamis pihak pengurusan BSN CPI Jerteh akan
mengadakan mesyuarat mingguan yang menerangkan produk-produk, pencapaian yang
dilaksana, sasaran cawangan dan sebagainya. Setiap kakitangan bebas menyuarakan
pendapat ketika sesi mesyuarat diadakan. senario ini menepati prinsip-prinsip
pengurusan Islam yang menuntut setiap organisasi mengamalkan amalan bermuafakat
atau musyawarrah sebelum membuat sesuatu keputusan. Proses syura yang dijalankan akan memberi peluang
kepada yang terlibat untuk mengemukakan pandangan secara bebas dan pada masa
yang sama menghargai pandangan pihak lain. Akhirnya keputusan yang terbaik akan
dapat dicapai melalui penyertaan pelbagai pihak. keadaan ini menepati konsep
mementingkan kebebasan atau al-hurriyyah.
Sikap pengurusan BSN CPI Jerteh yang
mengimplimentasikan amalan syura atau mesyuarat di kalangan kakitangan amat
bertepatan dengan ajaran Islam. Antara kebaikan bermesyuarat ialah sesebuah
entiti boleh mengenal pasti keputusan
yang terbaik sebelum sesuatu keputusan
dilaksanakan. Syura juga merupakan amalan yang sering dilakukan oleh Rasulullah
s.a.w dalam melaksanakan keputusan dan ketika baginda mentadbir Madinah.
Gaji dan imbuhan
Dari sudut pemberian gaji
pula, setiap kakitangan dibayar gaji berdasarkan jawatan atau pangkat. Oleh itu kadar gaji dan imbuhan seperti
pemberian bonus adalah berbeza bagi setiap jawatan yang berlainan. Walau
bagaimana pun, tarikh pembayaan gaji adalah sama. Contohnya pada setiap 25 haribulan. Dalam konteks sistem
pengurusan Islam, tindakan tersebut dijelaskan dalam aspek keadilan. Di mana pengurusan keadilan merujuk kepada bentuk persamaan
di mana semua kakitangan dibayar gaji pada hari yang sama, keadilan dalam
bentuk yang berbeza iaitu jumlah imbuhan atau gaji diberi berbeza mengikut
kepakaran atau kemahiran setiap kakitangan.
Kepatuhan manusia
kepada keesaan dan kekuasaan Allah akan melahirkan para pekerja, pentadbir dan
pengurus yang sedar tentang tanggungjawab mereka yang sebenarnya. Justeru
pentadbiran atau pengurusan akan menjadi perantaraan serta alat yang boleh
memartabatkan kemanusiaan dalam diri manusia. Ia boleh menyusun dan mengagihkan
segala nilai yang diperlukan oleh manusia secara adil dan saksama. Inilah
hasrat yang ingin dicapai oleh sesuatu pengurusan atau pentadbiran dalam sistem
pengurusan perbankan Islam.
Peraturan
Aspek
peraturan atau disiplin amat ditekankan dan dititik beratkan terutama bagi
kakitangan yang bertugas di kaunter pembayaran. Sekiranya elemen ini diabaikan,
ia akan memberi peluang kepada kakitangan yang tidak bertanggungjawab untuk
melakukan sesuatu yang menyalahi peraturan dan disiplin BSN. Umpamanya, seperti
tindakan pecah amanah, rasuah, mengambil wang pelanggan, memalsukan dokumen
pelanggan dan sebagainya. Justeru setiap kakitangan tanpa mengira pangkat dan
kedudukan tidak terlepas daripada undang-undang, peraturan dan tindakan
tatatertib serta hukuman bagi pesalah yang melanggar peraturan yang ditetapkan
oleh Jawatankuasa Tindakan Tatatertib Bank Simpanan Nasional.
Kesalahan
yang lazim dilakukan oleh kakitangan
ialah peraturan waktu keluar dan masuk pejabat yang menggunakan sistem punckad. Sistem punckad ini sebenarnya berasal dari
Jepun. Walau bagaimana pun, sistem berkenaan masih digunakan sehingga sekarang
kerana ia tidak berlawanan dengan norma-norma Islam yang mementingkan ketepatan
masa dalam melaksanakan setiap urusan kita. Dengan penguatkuasaan
perlaksanaan sistem punckad bermaksud
semua kakitangan di dalam organisasi terlibat tanpa sebarang bias yang
melibatkan kedudukan dan jawatan seseorang dalam organisasi.
Dalam sistem
pengurusan Islam, pengurusan yang mendaulatkan keadilan menetapkan seseorang
ketua atau pengurus diberi hak keistimewaan di mana beliau boleh menetapkan
peraturan dalam pejabat demi kebaikan jabatannya. Manakala dalam aspek mementingkan persamaan pula para pentadbir,
pengurus, ketua dan lain-lain adalah sama di sisi peraturan dan undang-undang
Islam. Tiada sesiapa yang boleh dilucutkan hak asasinya melainkan mengikut
undang-undang.Setiap pekerja adalah sama daripada segi tanggungjawab terhadap undang-undang, tanggungjawab
terhadap hukuman, agihan dan penerimaan kemudahan-kemudahan.
Kemudahan
yang disediakan.
Pelbagai
kemudahan asas seperti ruang solat untuk kakitangan yang beragama Islam, ruang
makan, bilik mesyuarat untuk mengadakan amalan syura dan sebagainya.
Seterusnya, pihak
pengurusan BSN juga menyediakan kemudahan-kemudahan lain kepada kakitangan BSN
seperti kemudahan kesihatan percuma di klinik-klinik swasta terpilih dan klinik
kerajaan untuk diri sendiri dan keluarga, kemudahan perlindungan insuran hayat,
kemudahan elaun sara hidup atau lebih dikenali sebagai ” Cola” dan sebagainya.
Segala
peraturan dan kemudahan yang diberikan kepada kakitangan juga menepati prinsip
pengurusan Islam yang mementingkan persamaan iaitu prinsip al-musawah. Para pentadbir, pengurus, ketua dan
lain-lain adalah sama di sisi peraturan dan undang-undang Islam. Tiada sesiapa
yang boleh dilucutkan hak asasinya melainkan mengikut undang-undang.Setiap
pekerja adalah sama daripada segi tanggungjawab terhada p undang-undang,
tanggungjawab terhadap hukuman, agihan dan penerimaan kemudahan-kemudahan.
Hubungan antara kakitangan.
Aspek yang selalu
ditekankan di dalam sistem pengurusan di BSN Jerteh ialah meliputi hubungan
kakitangan sesama kakitangan, hubungan kakitangan dengan pihak pengurusan ,
hubungan kakitangan dengan majikan dan hubungan pekerja dengan Allah s.a.w. Ia
adalah sejajar dengan firman Allah s.w.t di dalam al-Quran:
“ Wahai orang yang beriman, bertolonglah kamu
dalam hal kebaikan dan janganlah kamu bertolongan dalam hal berbuat dosa dan
permusuhan…” (Surah Al- Maidah:2).
Dalam
aspek ini BSN CPI Jerteh amat menekankan kepentingan amalan bekerjasama kerana
ia menjadi tunjang kepada prestasi cawangan untuk meningkatkan produktiviti dan
keuntungan. Setiap kakitangan disarankan sentiasa bekerjasama di dalam
menyumpurnakan sesuatu tugasan. Walau bagaimana pun, masih terdapat sedikit
persaingan kerana terdapat kakitangan yang mahu menonjolkan diri mereka sebagai
yang terbaik di dalam organisasi.
Abd.
Jalil Othman, Abd. Rahim Abd. Rashid dan
Sufean Hussin.(2006 Menurut perspektif Islam, maksud bekerja dalam kumpulan prinsip yang telah ditentukan,
bertujuan untuk mencapai matlamat keredhaan Allah. Dalam memastikan konsep hubungan yang dianjurkan oleh Islam terpelihara, pihak pengurusan BSN sering
menganjurkan kursus dan bengkel untuk memupuk setiap kakitangan BSN sentiasa
menjaga hubungan seperti yang diterangkan di atas.
Hasil daripada
latihan, bengkel dan kursus seperti kursus team
bulding akan melahirkan para pekerja yang bertanggungjawab bukan sahaja
kepada diri sendiri tetapi kepada rakan sepejabat dan pihak organisasi. Pepatah
Melayu ada menyebut “bulat air kerana pebentung, bulat manusia kerana maufakat”
. Sikap menjaga hubungan sesama
kakitangan juga dapat memberi keseronokan dan kepuasan bekerja kepada
kakitangan. Secara tidak langsung ia melahirkan keikhlasan dalam bekerja dan
mengganggap kerja sebagai suatu ibadat. Sikap ingat mengingati sesama pekerja
juga dapat dibentuk. Para pekerja selalu diingati bahawa setiap pekerjaan yang
dilakukan adalah suatu amanah yang perlu dilaksanakan dengan penuh keikhlasan
demi mendapatkan keredhaan Allah sama ada di dunia atau di akhirat.
Proses kerja
Proses
kerja dalam pengurusan Islam iaitu aktiviti-akviti yang dilakukan sama ada
dalam organisasi atau ibadat perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh untuk
mendapatkan al-Falah dan keredahaan Allah. Al-Falah bermaksud kejayaan di dunia
dan di akhirat. Ia boleh diperolehi apabila matlamat organisasi didahulukan dan
akhirat serta keredhaan Allah merupakan aspek yang diutamakan.
Di BSN
CPI Jerteh proses kerja pengurusan Islam diterapkan dalam organisasi dan di
dalam diri setiap kakitangan. Misalnya, semua urusan baru berbentuk
konvensional seperti pembukaan akaun giro, Skim Simpanan Dari Pendapatan
(SEDAR), Simpanan Tetap dan sebagainya sudah tidak dapat dilakukan. Walau
bagaimana pun, urusan akaun konvensional seperti kemasukan dan pengeluaran
dengan tunai atau cek dan pembayaran bil utiliti masih boleh dilakukan. Namun secara
teknikalnya semua urusan tersebut telah diasingkan di dalam sistem oleh unit
akaun dan Jabatan Perbankan Islam di ibupejabat. Bagi memastikan semua urusan
yang dijalankan di semua cawangan perbankan Islam seperti CPI Jerteh
berlandaskan syariah maka pihak pengurusan BSN iaitu di bawah Jabatan Perbankan
Islam (JPI) telah menubuhkan jemaah pengurusan Islam yang dianggotai oleh
mereka yang pakar dalam bidang masing-masing. Jemaah pengurusan Islam tersebut
pula dipantau oleh jemaah syariah Bank Negara Malaysia (Laporan Tahunan BSN
2012 ,2013).
Bagi
memastikan peringkat cawangan mematuhi prosedur dan proses kerja dengan betul
maka ibupejabat BSN telah mengarahkan beberapa siri lawatan dan pemeriksaan
mengejut oleh audit dalaman, audit luar, unit pematuhan ibupejabat, unit
pematuhan negeri dan penerangan serta pemeriksaan secara berkala oleh pegawai
perhubungan Islam yang dilantik di peringkat negeri. Oleh itu segala aktiviti
yang dijalankan oleh cawangan perbankan Islam seperti CPI Jerteh dipantau sepenuhnya
dengan ketat. Setiap kakitangan dari perbagai bidang tugas telah diwajibkan
untuk menghadiri beberapa siri kursus perbankan Islam. Kesungguhan dan
keseriusan yang ditunjukkan oleh setiap kakitangan BSN terutama dari CPI Jerteh
dalam mempromosikan produk-produk perbankan Islam kepada masyarakat umum yang
bukan sahaja terdiri daripada mereka yang beragama Islam tetapi juga kepada
para pelanggan yang bukan beragama Islam dapat dibuktikan dengan peningkatan
permintaan terhadap produk-produk Islam oleh para pelangan BSN. Produk yang
paling laris ialah Sijil Simpanan Perimium(SSP) yang bukan sahaja menawarkan
hadiah yang berjumlah RM 18 juta tetapi pelanggan juga mendapat kadar
keuntungan yang tinggi. Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan kali ke 98 juga memutuskan
simpanan di dalam SSP adalah harus. Situasi ini mengambarkan produk-produk
Islam yang ditawarkan oleh CPI Jerteh khususnya mampu menarik minat dan
kepercayaan masyarakat sekitar daerah Jerteh terhadap produk-produk yang
ditawarkan oleh BSN. Umpamanya, akaun simpanan-i (BSN Giro-i), Sijil Simpanan
Perimium(SSP), akaun pelaburan am-i (BSN Ahsan), pembiayaan peribadi-i (BSN
Aflah), pembiayaan perumahan-i (BSN An Naim) dan kad kredit-i BSN Visa/
Mastercard ( BSN Al Aiman).
Justifikasinya,
pihak pengurusan BSN bukan hanya menukar nama semata-mata tetapi yang lebih
penting ialah untuk melihat perlaksanaannya benar-benar mengikut syariat Islam (
Jabatan Perbankan Islam,BSN). Walau bagaimana pun, pemotongan zakat secara
terus daripada akaun pelanggan masih tidak dapat dilakukan kerana ia perlu
melalui beberapa peringkat kelulusan tertentu. Pengurus Besar / Ketua Pegawai
Eksekutif Bank Simpanan Nasional (BSN), Datuk Adinan Maning dalam Laporan
Tahunan BSN 2012 optimis permotongan zakat seperti yang dilakukan oleh Bank
Islam dapat dilaksanakan sedikit masa lagi. Pada masa ini BSN hanya
mengeluarkan zakat perniagaan, pemberian van jenazah dan bantuan membaikpulih
rumah hasil daripada kutipan keuntungan perniagaan perbankan Islam. Contohnya,
akhbar Sinar Harian Terengganu melaporkan BSN Terengganu telah membayar zakat
perniagaan tahun 2010 sebanyak RM
60,727.00 pada tahun 2012 kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu
(Maidam) ( lihat lampiran).
15.0 HARAPAN KEPADA ORGANISASI
Perlaksanaan
proses kerja dan sistem pengurusan perbankan di BSN CPI Jerteh dilihat sejajar
dengan sistem pengurusan Islam. Namun
disebabkan kekangan-kekangan tertentu pemotongan zakat masih tidak dapat
dilaksanakan oleh pengurusan BSN. Justeru, Kementerian Kewangan dan Bank Negara
Malaysia perlu menyokong hasrat murni BSN tersebut supaya syiar Islam akan
tetap terjamin di dalam urusan perbankan tersebut.
16.0 KESIMPULAN
Sistem perbankan Islam
merupakan suatu kaedah umat Islam untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
Perlaksanaannya menekankan konsep mencari keredhaan Allah dan menjauhi segala
larangannya. Merujuk kepada sistem perbankan yang diamalkan di BSN CPI Jerteh mendapati
sistem perbankan di institusi tersebut sememangnya mengadaptasi sistem
pengurusan perbankan Islam di dalam aktiviti hariannya. Setuasi ini berbeza
dengan apa yang ditekankan oleh sistem pengurusan konvensional yang berasaskan
logic akal dan pengalaman semata-mata.
[1] Al
–Din bermaksud agama( istilah dalam bahasa Melayu) manakala pengertian al-Quran
menjelaskan al-Din ditakrifkan sebagai kepatuhan kepada suruhan Allah s.w.t.
[2]
Dalam istilah pengurusan, konvensional bermakna sistem pengurusan barat yang
bermatlamat memaksimumkan keuntungan semata-mata.
[3]
Tanah Melayu adalah nama negara Malaysia sebelum merdeka.
[4]
Badan berkanun merujuk sebuah badan yang diasingkan daripada kerajaan dan
swasta.
[5]
MEPS ialah akronim kepada Malaysian
Electronik Payment System.
[6]
Penyimpan kecil merujuk kepada masyarakat di sekitar daerah Besut yang terdiri
daripada mereka yang berpendapatan sederhana dan kecil.
No comments:
Post a Comment